SPONSORER

nks_logo mi_logo

Guris fjerde turbrev.

Guri 25-26 april 06

Nå er vi midt ute på havet, på vei til Bermuda. Det er ganske rolige dønninger nå, men for noen dager siden var de ganske ugreie. Nå har vi nettopp dratt fra den siste karibiske øya på vår ruteplan, og er på vei hjem. Vi merker det ganske godt, for det er ganske kaldt om nettene, og det er plutselig ”bare” 21 grader i vannet.

Wallilabou

”Wallilabou” er en liten bukt med noen hus på øya St. Vincent, som ligger i øygruppa ”St. Vincent and the Grenadines”.
Grunnen til at vi dro dit, var at filmen ”Pirates of the Carribean” ble spilt inn der.
Vi kom til Wallilabou bay den 25. Januar, var der to dager og dro den 27. Den brygga vi lå ved, var der hvor ”Captein Jack Sparrow” parkerte båten i filmen.
Inne på land var det masse gamle hus som de hadde brukt som kulisser i filmen, men det var bare forsiden av husene de hadde laget, for hvis man gikk bak husene, så man at det bare var metallrør som støttet opp. Da vi lå i Wallilabou så vi på filmen to ganger, og vi kjente igjen flere av kulissene, blant annet brua og husene.
Den andre dagen vi var der, gikk vi opp til et minifossefall som var ca. en meter høyt. På vei opp dit møtte vi to esler, og det ene fikk et eple av oss. Vi var veldig varme da vi kom opp, så det var deilig med et kaldt bad.

Dominikanske Republikk

2. April dro vi fra Santa Bárbara de Samaná på Dominikanske Republikk, seilte i et døgn, og kom fram til Puerto Plata (på samme øya) den 3. April.
I Puerto Plata var det en slags dyrepark som het Ocean World. Det var både en havn og en park.
Siden vi betalte for ligge i havna, fikk vi være i parken så mye vi ville, helt gratis. Havna var ikke helt ferdig enda, men parken var det, og det var kjempefint der. Det var delfiner der, og sjøløver og tigere og papegøyer og dvergpapegøyer. Det var også haier og rokker der.
På Ocean World var det et stort akvarium hvor de kadde plantet korallrev, så man kunne leie snorkel og dykkemaske og snorkle sammen med masse rare fisker. Det var også piraiaer der, men heldigvis ikke i snorklebassenget.
På Ocean World kunne man også bade med delfinene, men det var veldig dyrt, så vi fikk ikke lov.
Det var et show der, med sjøløver. De var veldig morsomme og gjorde veldig mye rart. De danset, og hadde ”størst plask konkurranse”, og tok salto og masse annet rart. Showet var så morsomt at jeg så det mange ganger.
Det var også en kunstig sandstrand der, og det var bare et nettinggjerde mellom delfinene og stranden. Så, da vi svømte bort til gjerdet, kom det av og til noen delfiner, og vi kunne ta på dem.
Da vi hadde vært på Ocean World i ca. en uke, dro vi derfra og rett til Cuba. Det tok to døgn.

Cuba

På Cuba lå vi i Bahia de Vita. Dagen etter at vi kom dit, pakket vi, og gjorde oss klare til å reise rundt på Cuba i en uke. Vi og Noravind (en norsk båt ) leide to små røde peugeoter. Først dro vi til byen Camagüey, og sov der en natt. Da sov vi i et ”trekanthus”, som vi kaller det. Det er ikke fordi de er trekantet, det er faktisk bare helt vanlige hus som leier ut rom til blant annet turister, og alle de husene har enten en grønn eller en blå trekant på ytterdøra. Neste dag dro vi til en liten koselig by ved kysten, som heter Trinidad. Der bodde vi også i et ”trekanthus”.
Det var nesten bare brostein i gatene i Trinidad, så det ble veldig humpete å kjøre rundt. I Trinidad var vi på et arkitekt museum og et museum med et høyt tårn som vi kunne se hele byen fra. Da vi dro fra Trinidad, kjørte vi på en vei langs med kysten en stund, og på den veien var det massevis av noen rare ”skogskrabber”, som løp rundt på veien og i veikanten. Det lå tusenvis av svarte og orange flekker (Påkjørte krabber) på veien.
Fra Trinidad dro vi rett til hovedstaden, La Habana. Det er en kjempestor by ved kysten av nordlige Cuba. I Cuba bodde vi på hotel Deauville, og der var det badebasseng. Vi bodde i tolvte etasje, så vi hadde god utsikt.
Vi besøkte det gamle huset til presidenten, som var gjort om til et museum.
Vi kjørte også hestedrosje og ”Cocotaxi”.
Da vi dro fra La Habana, dro vi rett til Bahia de Vita.
To dager senere dro vi fra Bahia de Vita, og skulle seile over til Bermuda.

Masse hilsener til alle fra Guri.