SPONSORER

nks_logo mi_logo

Loggen fra november 2005

Onsdag 30.11.05

16°16´N 28°06´W - 16°06´N 30°51´W.
Distanse: 159,7Nm. ARC: 1283,2Nm. Totalt 4412,5Nm.
Dramatisk dag med mayday melding. Gikk mot havaristen, men fikk etterhvert beskjed om at vi kunne fortsette på opprinnelig kurs siden andre allerede var standby ved båten. Vi gikk tilbake til opprinnelig kurs, og passerte allikevel havaristen som lå bi på vinden. Vi snakket med Calisio og fikk bekreftet at ytterligere assistanse ikke var nødvendig. Et frakteskip ville komme i 17.30 tiden og ta mannskapet om bord. I ettertid fikk vi vite at mannskapet ble heist ombord i frakteskipet som vi forøvrig så i horisonten samme ettermiddagen. Båten ble forlatt med lanternene på og en stor bøye festet til den, og vil sannsynligvis bli hentet av forsikringsselskapet senere. Grunnen til havariet var en dårlig reparert kjølskade etter en grunnstøting for et år siden. Det ble en stor flenge langsmed kjølen slik at båten tok inn vann, og mannskapet var redd for at kjølen skulle falle av og båten kullseile. I dag så vi også to store hvaler på 6-10 meter. Sannsynligvis Spermhval. Ellers var det stor aktivitet på radioen i dag. Alle lurte på hvordan det gikk med havaristen. Fint vær med 2-3m bølger og ENE vind på 15-20kn. Rotesjø.

Tirsdag 29.11.05

16°49´N 25°26´W - 16°16´N 28°06´W.
Distanse: 157,2Nm. ARC: 1123,5Nm. Totalt 4252,8Nm.
Endelig fant vi passaten - eller den fant oss. Flott seilas hele dagen med gennaker fra soloppgang til solnedgang. En spekkhugger kom og besøkte oss, og en stor flokk med kvitnos delfiner. Fint vær hele dagen med NE vind på 15-20kn. Tok igjen flere båter og gjorde 11,5 knop i en av surfene. Guri og Ingrid lagde toast til lunch, og ÅB disket opp med kjøttkaker og kålstuing til middag.

Mandag 28.11.05

17°38´N 23°59´W - 16°49´N 25°26´W.
Distanse: 96,7Nm. ARC: 966,3Nm. Totalt 4095,6Nm.
Strålende vær hele dagen. Vindstille til å begynne med. Rutevalget har ført oss helt ned til Kapp Verde øyene, og vi benyttet anledningen til å stoppe for å fylle diesel og kjøpe litt fersk frukt og brød. Dessuten var det litt spennende å kikke litt når vi først var der. Kom inn til byen Mindelo på øya São Vicente ca. kl. 13.00, og dro igjen ca. kl. 19.00. Det ble nesten sånn som Japanske turister gjør det. Nå på kvelden seiler vi i ENE vind på 7-8 knop med kurs mot St. Lucia. Det går ikke fort. 3-4 knop. Kanskje det blir motorkjøring etterhvert.

Søndag 27.11.05

18°14´N 22°10´W - 17°38´N 23°59´W.
Distanse: 109,9Nm. ARC: 869,5Nm. Totalt 3998,9Nm.
Litt roligere sjø i dag. Seilte spridd genua og storseil i natt. ÅB og jeg fikk oss et bad og spanderte på oss litt ferskvann til skylling. Heiste gennaker og hadde flott seilas til solen gikk ned. Seilte storseil og Genua til ca. 21.00. Startet motor i vindstilla som kom da. Sol og fint vær hele dagen, og særlig utover ettermiddagen. 25°C i vannet. Vind SE rundt 10kn. Ungene koste seg med små og store prosjekter. ÅB og jeg leser bøker, soler oss på dekket og livet er fint. Nå - kvart på tolv på natten, er det nesten havblikk. Bare litt svell fra NW.

Lørdag 26.11.05

19°12´N 19°58´W - 18°14´N 22°10´W.
Distanse: 141,6Nm. ARC: 759,5Nm. Totalt 4031,2Nm.
Åse Britt disket opp med egg & bacon da jeg sto opp i dag. Dagene og nettene begynner å gå fort unna. I natt og i dag har vi gjort god fart hele tiden. Nordøstlig vind på 15-20kn. Dagen begynte med lettskyet vær og sol, men det tyknet til på ettermiddagen. Siden det er lørdag ble det masse snop på både store og små. Jeg bruker mye tid på å lese, på radiokontakt og posisjonsrapportering. Hyggelig å utveksle tanker rundt veivalg, posisjoner og annet med de andre norske båtene. Vi har et eget radionett for det hver ettermidag kl. 17.00UTC. Minst 10 båter er stadig vekk med. VHF radioen rekker ikke særlig langt, men SSB radioen er perfekt. Masse flyvefisk i dag. Måtte plukke 3 fra dekket.

Fredag 25.11.05

21°12´N 18°39´W - 19°12´N 19°58´W.
Distanse: 141,4Nm. ARC: 617,9Nm. Totalt 3889,6Nm.
Det blåste opp etter av ÅB tok over vakten. Godt over 30kn fra NE. Seilte kun med dobbelt revet storseil. Loggen påsto at maks fart i løpet av natten hadde vært 16,78 knop. Det må ha vært i et kort øyeblikk, men fort gikk det. Sjøen var utrolig rotete, med flere bølgesystemer på tvers av hverandre, og det ble så som så med nattesøvnen. ÅB og jeg var derfor litt molefonkne i dag. Det er heller ikke så greit å lage mat i den rotete sjøen. Derfor ble det eggerøre og bønner i tomatsaus til lunch og suppe til middag. Nå på kvelden har sjøen roet seg ganske mye, og det blåser 12-16kn fra NE. Har hatt prater på radioen med de andre norske båtene. Vi følger rådene til værguru "Herb" og de av båtene som kan laste ned "Grib" filer. Legger oss derfor helt ned mot Kapp Verde øyene for å få med oss passaten som forhåpentligvis etablerer seg i løpet av mandag til onsdag i neste uke. For øyeblikket raser den tropiske stormen Delta ute i havet rett vest for oss. Dit skal vi i hvert fall ikke.

Torsdag 24.11.05

23°13´N 18°04´W - 21°12´N 18°39´W.
Distanse: 125,8Nm. ARC: 476,5Nm. Totalt 3748,2Nm.
Stoppet motoren kl. 00.00. Vinden hadde tatt seg opp igjen. Gikk sammen med Fatuhiwa og Sterna. Det går rykter om nærgående båter uten lys utenfor kysten av Spansk Sahara eller Marokko som Marokkanerene kaller det. Vi følte oss tryggest sammen. I 11 tiden ropte Sterna oss opp på VHF og fortalte at de hadde fått to tunfisk på henholdsvis 8 og 10 kilo, og at vi bare måtte komme bortom og få fileter til middag. Vi så gjorde. Stusset litt over at Fatuhiwa ikke gikk borttil Sterna for å hente fisk. Det viste seg imidlertid at forstaget deres hadde røket, og at det måtte en skikkelig reparasjon til. Vi gikk borttil dem med et unbraco sett. Resten hadde de selv. De var nok glade for at de hadde montert stige i masten. Sterna og vi satte seil og fortsatte sydover. Fint vær hele dagen, men litt kjølig etter våre etterhvert bortskjemte normer. Deilig tunfiskmiddag med kanaripoteter og peppersaus. Nå på kvelden har nordøsten økt på til 20kn, og vi suser av gårde for kun storseil i 6-7 knop. Litt rotete sjø.

Onsdag 23.11.05

24°34´N 16°54´W - 23°13´N 18°04´W.
Distanse: 106,3Nm. ARC: 350,7Nm. Totalt 3622,4Nm.
I dag heiste vi gennakeren i 9 tiden og spiste frokost. Etterhvert ble det god vind fra SE opptil 10-12kn, og vi gjorde god fart. Fint vær med litt skyer av og til. ÅB og jeg fikk oss et tiltrengt bad da vinden ga seg på ettermiddagen. Kjøttboller med brun saus, poteter og gulrøtter til middag. Guri laget fruktsalat til dessert, og Ingrid hjalp til med middagen. Jentene holdt på med skolearbeid, og fikk se på film da det ble mørkt og motoren gikk. Strømsparing er et tema. Særlig fordi vi har valgt ikke å kjøpe solcellepaneler eller vindgenerator.

Tirsdag 22.11.05

25°41´N 15°39´W - 24°34´N 16°54´W.
Distanse: 95Nm. ARC: 244,4Nm. Totalt 3516,1Nm.
Samme vaktordning i natt. Jeg fra 20.00-00.30, ÅB fra 00.30-04.00, jeg fra 04.00-06.30 og ÅB igjen fra 06.30-09.30. Dagen har vi ikke delt opp i spesielle vakter, men det er lov å ta seg en lur for den som trenger det. I dag ble det gennaker seilas i lett ENE vind. Overskyet til å begynne med. Litt regn. Utover dagen klarnet det opp. Jeg fikk reparert en spilepose som sømmen hadde revnet på. Ungene hadde skole på dagen, og fant på at de skulle lage garndusker. Det ble produsert flere fantasifulle dusker som henger rundt omkring i kabinene deres. Vi prøver å følge den lyse delen av døgnet, så Ragna legger seg rett etter solnedgang. Ingrid og Guri følger etter en time senere. Startet motor kl. 20.00 siden vinden løyet, og stoppet den igjen to timer senere. Seilte så og si platt lens i 10kn vind fra NE. Kan noen fortelle meg hva slags skapninger i havet som lager et morildaktig lys som nesten blitzer svakt fra punkter på 20cm til 1m for så å forsvinne igjen. Ser det særlig i kjølvannet, men også godt ut til sidene for båten. Nå praier jeg ÅB og går og legger meg.

Mandag 21.11.05

27°13´N 15°21´W - 25°41´N 15°39´W.
Distanse: 93,7Nm. ARC: 148,2Nm. Totalt 3421,1Nm.
Vinden hadde roet seg ytterligere mens ÅB var på vakt. Jeg overtok igjen kl. 04.00 og tok ut alle revene. Satt vakt til kl. 07.00. ÅB tok over igjen, og jeg sov godt til kl. 09.00. Særlig fordi sjøen hadde roet seg betraktelig. Kun 0,5 - 1,5 meter svell fra NW. Sol og lett SW vind hele dagen. Ble vekket til lukten av egg & bacon. I dag så vi en kjempeflokk med delfiner. Det må ha vært minst 50 av dem. Vinden har løyet mer og mer, og nå - rett før jeg vekker ÅB og går av vakt - har vi gått for motor i snart 6 timer.

Søndag 20.11.05

Gran Canaria - 27°13´N 15°21´W.
Distanse: 54,4Nm. ARC: 54,4Nm. Totalt: 3327,4Nm.
Endelig startdag. God frokost, dusj, fylling av vanntanker, ned med festflaggene og stabling av alt pikkpakket for seiling. Åse Britt og ungene hadde seg en runde rundt på bryggene for å si hadet til mange av de andre båtene. Til slutt måtte vi også si hadet til Mia, Åse Marie og Geir i Lille Blå. Det var litt trist. Takk for veldig hyggelig reisefølge. Vi ses igjen.
Da vi dro ut fra havnen var det møtt opp masse mennesker som applauderte for båtene på vei ut. Vi følte det nesten som om vi var deltakere i VOR. Starten gikk smertefritt. Lett NE vind. Seilte et par timer med gennaker før sønnavinden kom. Kraftigere enn vi hadde regnet med. 25-30kn. Akkurat i det Åse Britt var ferdig med middagen. Det ble ganske humpete med strømsjø, inntil vi hadde passert Gran Canaria og kommet oss fri av vindakselerasjonssonen. Utpå kvelden/natten roet det seg mer og mer inntil jeg gikk av vakt kl. 00.30.

Lørdag 19.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3273Nm.
1 dag igjen til start. Nå begynner vi virkelig å føle at sommerfuglene i magen begynner å herje med oss. I dag morges fikk vi handlet det siste vi trenger, og kl. 12.00 var vi på skippermøte. Været er litt anderledes enn det vi hadde håpet på. Et lavtrykk vest for Spania lager sannsynligvis SW til W vind for oss i morgen. Et nytt lavtrykk omtrent midt i atlanteren er heller ikke helt til å stole på. Der vil det kunne blåse opp mot 45 knop, og det har vi ikke så lyst på. Om noen dager vil det imidlertid uansett gi oss regn og ugunstig vindretning. Vi tar sikte på å komme oss sydover så fort som mulig og håper å finne passaten etterhvert.
Alle tre jentene var med i en tegnekonkurranse her for noen dager siden i forbindelse med ARC. I dag var det premieutdeling, og Ingrid gikk avgårde med 1. prisen. Ragna fikk også pris - for yngste deltaker. Ingrids tegning vil henge på permanent utstilling her i Las Palmas havn.
Dette er siste loggbokføring før vi setter av gårde i morgen kl. 14.00 norsk tid. Jeg vil skrive loggbok underveis, men får ikke publisert den før vi er fremme på St. Lucia. Er du allikevel interessert i å følge med oss, kan du gjøre det ved å klikke på linkene over. Der vil du kunne følge posisjonen vår på et kart med alle deltakerene representert. Vi rapporterer per satelitt hver dag kl. 12.00, og ca. kl. 15.00 norsk tid vil vår nye posisjon være publisert. Du kan også sende oss korte meldinger ved å følge instruksjonene på "Ta kontakt" sidene. Vi sier tvi tvi, og håper på god seilas.

Fredag 18.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3273Nm.
2 dager igjen til start. Åse Britt og Guri dro ut for å handle frukt og grønt i dag. Vi hadde planlagt å ha med halvstekte brød fra den norske butikken her på Gran Canaria. 2 paller med brød står igjen i Barcelona og kommer ikke før på tirsdag. Mange nordmenn med sikksakkmunn. Jeg var i båten og ordnet med masse småting. Kjenner litt stress for å få alt klart. Det er liksom ikke bare å dra innom 7/11 for å kjøpe det man har glemt. Det meste er allikevel på plass. Nå er klokken 20 og jeg skal tilbake til båten og spise. Lille blå er på vei til Las Palmas, og jeg håper de kommer før det blir alt for sent.

Torsdag 17.11.05

3 dager igjen til start. Dagen startet med flere sikkerhetsdemonstrasjoner. Først var det redningsaksjon med helikopter, så bruk av nødraketter, nødbluss og posisjoneringsrøyk. Til slutt var det demonstrasjon av redningsflåte. Ingrid og Guri fikk prøve å entre flåten i bassenget, og klarte det alldeles utmerket. Etter alle demonstrasjonene ble det mer handling, og jentene satte seg til for å male. De skal være med i en tegnekonkurranse blandt ARC deltakerene. Mia fra Lille Blå kom også på overnattingsbesøk. Etter å ha lagt Ragna, var de store jentene barnevakter og skulle legge seg selv. Åse Britt og jeg var nemlig invitert på middag av Beneteau Yacht Club. Det viste seg å bli riktig hyggelig, med god mat og trivelig selskap.

Onsdag 16.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3273Nm.
4 dager igjen til start. Vi begynte handlingen kl. 9. Jeg måtte forlate ÅB i butikken for å gå på seminar om vær og rutevalg over atlanteren. Åse Britt kom tilbake etter 3 timer shopping - ganske sliten. Resten av dagen gikk i store trekk med til å stable og organisere matvarene. Lille blå var på leiebiltur fra Puerto Rico og kom på besøk. Fredag legger de seg på svai utenfor havna her for å se oss vel avgårde.

Tirsdag 15.11.05

5 dager igjen til start. Åse Britt var på seminar om proviantering, og jeg var på seminar om kommunikasjon til sjøs. Resten av dagen gikk med til handling av drikkevarer og å stable alt på plass. Å få plass til 200 liter drikkevarer ombord krever litt fantasi og tålmodighet, men det gikk ganske greit. Kvelden gikk med til familiemiddag arrangert av ARC. Alle båtene som seiler med barn i regattaen var invitert. Stort langbord med rundt 40 barn i forskjellig alder. Ganske mye støy, men veldig hyggelig.

Mandag 14.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3273Nm.
Kjøpte 80 liter diesel og brød før frokost. Nå har vi nesten 300 liter om bord. Det tilsier i underkant av 6 døgn kontinuerlig motordrift. Det skulle være nok både til lading av batterier, og motring i vindstilla. Guri & Ingrid hadde skole mens jeg holdt på med små og store prosjekter. På ettermiddagen gikk vi på et av de største supermarkedene her for å sondere terrenget. Vi skal jo handle store mengder mat og drikke. Rekewok til middag, før vi la barn. Jeg fikk endelig modifisert SSB radioen slik at vi kan snakke på amatørbåndet når vi kommer til Karibien.

Søndag 13.11.05

Egg & bacon til frokost. Må jo være litt snill med seg selv når en er alene. Dagen gikk med til en skikkelig rundvask av båten, før jentene kom i 17 tiden. Lagde middag til slitne jenter før de stupte i sengene. Også den store jenta gikk tidlig til sengs, mens jeg satt og leste til sent om langturseiling.

Lørdag 12.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3273Nm.
Nok en fikse og ordne dag. Det går litt greiere å mekke når jeg er alene. Motorservice med oljeskift for eksempel, er en operasjon som fordrer alle remedier ut av akterkabinene. Det kjennes ganske greit etter servicene når jeg gjør alt selv og vet hvor mange penger vi sparer hver gang. Kjøpte en del utstyr i dag. Blandt annet 50m ankerkjetting. Skikkelig nedtur da det viste seg at kjettingen var delt i to da jeg winchet den om bord. Men pytt. Det ordner seg vel på mandag. "Mañana". Åse Britt rapporterer om skole, julekortproduksjon, restaurantbesøk og isspising. De lider nok ingen nød i Puerto Rico. Her i Las Palmas er været ganske anderledes. Skyer, regnbyger og vind. Innimellom er det alldeles utmerket.

Fredag 11.11.05

Fylte diesel og flyttet båten etter frokost. Sjekket inn i marinaen og ved ARC kontoret. Dagen gikk med til mekking og shopping. Jentene er i Puerto Rico og har hatt skole, juleverksted og skolekjøkken. Minigolf fikk de også tid til, og Ingrid vant visst. Jeg var på ARC welcoming party med tapas og godt drikke, sammen med flere av de norske båtene.

Tordag 10.11.05

Puerto Rico de Gran Canaria - Las Palmas de Gran Canaria. Distanse 42Nm. Totalt 3273Nm.
Etter frokost gikk jeg til mannen på Paradise marina for å høre hvordan været så ut på østsiden av øya. Han kunne rapportere fine forhold. Jeg sa farvel til Goffa og Ragnhild før jeg la av gårde i 9.30 tiden. Den første timen var alldeles utmerket med vindstille og flatt hav. Ved runding av sydsiden kom vind og bølger i mot så det holdt. Målte 45kn vind og hadde krapp strømsjø midt imot. Det ble en skikkelig plasketur, med gjennomsnittsfart på under 5 kn selv med nesten fullt motorpådrag. Jeg trodde det skulle roe seg etter at jeg kom ut av akselerasjonsområdet for vind, men vinden sto steady mellom 35 og 40 kn til jeg kom nokså nærme Las Palmas. Hyggelig mottakelse av ARC kommiteen. Fikk plass mellom to skyskrapere den første natten. Får ny plass i morgen

Onsdag 09.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3231Nm.
Frokost og skole. Vasket klær og hentet gassflasker på Paradise Marina. De hadde nemlig klart å fylle Statoil flaskene våre. Tidlig ettermiddag dro vi ut med båten. Ragna turte for første gang å hoppe ut i saltvannet med baderingen sin. Dro videre til Arguineguin for å slippe av Goffa og Ragnhild, men nok en gang kom det en sint spanjol og ville ikke ha noe av det. Returnerte derfor til Puerto Rico med uforrettet sak. Mer vasking og rydding før vi tok på oss litt finere klær for første gang på lang tid. Spiste for min del avskjedsmiddag sammen med Goffa og Ragnhild. Goffa spanderte til og med, siden det er lenge til vi ses igjen.

Tirsdag 08.11.05

Dagen begynte med skole, for så å spasere opp til Goffa 6 Ragnhild. Bading i bassenget for ungene. ÅB og jeg gikk for å skaffe et hotellrom for jentene til søndag. Vi fikk oss en lunch alene på en strandrestaurant før vi gikk opp igjen for å bli med på badingen. På vei ned igjen til båten gikk vi innom et hotell som viste seg å ha ledige rom. Det var nemlig ikke så lett å finne. Kvelden var av det rolige slaget, og jeg gikk på nettcafé og jobbet litt etter at barn hadde lagt seg.

Mandag 07.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3231Nm.
Vi er fortsatt i Puerto Rico syd på Gran Canaria. På torsdag seiler jeg båten opp til Las Palmas der starten på ARC går. Jentene har leid seg hotellrom rett ved Goffa & Ragnhild og blir der til søndag.
I dag har vi hatt vaskedag ombord. God følelse når båten skinner både innvendig og utvendig. Utpå dagen tok vi med oss Goffa & Ragnhild på båttur. Vi stoppet og badet og spiste suppelunch ombord. Var tilbake i havna i 17 tiden. Åse Britt lagde deilig pastamiddag etter oppskrift i pastaboken vår. Vi prøver ut litt forskjellige retter som egner seg å lage uten ferskvarer. Pølsepasta var perfekt og alle spiste av hjertens lyst.

Søndag 06.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3231Nm.
Ut på spasertur. Gikk sammen med Goffa & Ragnhild fra sentrum av Puerto Rico og oppover dalen. Ut av bebyggelsen og opp en skikkelig bratt og ulendt stigning - og vips - så var vi på Norges plassen. Det bor mange nordmenn på Gran Canaria og enda flere er på ferie i kortere eller lengre perioder. Hva er vel da mer naturlig enn å lage et eget turmål som heter Norgeplassen. Med navneskilt rasteplass og det hele. Vi hørte bare norske stemmer hele turen. Vi gikk nærmere en mil, og det var deilig å svette litt. På kvelden inviterte vi Goffa & Ragnhild på ordentlig kjøttkakemiddag i båten.

Lørdag 05.11.05

Etter frokost gikk vi opp til hotell Puerto Bello. Alle ungene nibadet til bussen skulle gå. Vi måtte si ha det, og en uke med gode venner var over utrolig fort. Takk til Hanna, Agnes, Anne Johanne og Hans for hyggelig besøk. Etter å ha vinket farvel spaserte vi opp til Goffa & Ragnhild. Vi fikk servert kaffe, is og kaker. Resten av dagen ble tilbrakt ved bassenget. Restemiddag og så familiebesøk i båten.

Fredag 04.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3231Nm.
I dag tok vi ferge til Puerto Mogan. Alle 11. Opprinnelig en liten fiskelandsby, der en gal mann hadde en visjon om å bygge den ultimate feriebyen med småhus, plasser og caféer rundt den aktive fiskehavnen. Det ble visst ikke suksess rent økonomisk, men det har faktisk blitt en veldig hyggelig by. Stor lystbåthavn er det også, med mange langturseilere. De 3 eldste jentene og pappaene fikk seg en times tur i undervannsbåt. Fascinerende å sitte å se på fisk i masse farger rundt vraket av en fiskebåt. Vi var 23m under havet. Tilbake i Puerto Rico inviterte vi Enger - Guttormsgaard på middag. Hyggelig kveld med kino for barn og prat for voksne. Koselig siste kveld med Hanna, Agnes, Anne Johanne og Hans. I morgen skal de tilbake til høstnorge, som visstnok ikke er så skrekkelig kaldt allikevel etter det vi hører.

Torsdag 03.11.05

Skikkelig "ved poolen" dag sammen med Anne Johanne, Hans & co. Særlig de minste hadde stor glede av å bade i basseng. Det er ikke så lett for 4 åringer å hoppe rett ut i bølgene bak båten når vi er utpå. Lunch ved bassenget ble det også. Kaffe og is nede i sentrum på ettermiddagen. Agnes, Ingrid, Guri, Hans og undertegnede spilte bilspill på spillehall. Barn i seng og litt jobbing på internettcafé på kvelden.

Onsdag 02.11.05

Gran Canaria - Gran Canaria. Distanse 0Nm. Totalt 3231Nm.
Anne Johanne og Åse Britt som de A menneskene de er dro ut for å skaffe leiebiler, mens vi som er litt mere B ble hjemme og ordnet med frokost og lignende. Alle 11 - Anne Johanne & Hans, Goffa & Ragnhild, Åse britt & undertegnede og 5 barn, dro avgårde på biltur. Oppover i fjellene nordvestover. Vi tenkte vi skulle klare å kjøre øya rundt på en dag, men måtte revurdere. Utrolig svingete veger gjorde at vi stort sett kjørte i maks 40. Flott fjellandskap å se på. Spiste lunch på restaurant i 1200-1300 meters høyde, før vi returnerte tilbake til Puerto Rico. Hans og jeg fikk oss en guttekveld for oss selv, som konpensasjon for Anne Johanne og Åse Britts morgenkaffer med innlagt spasertur.

Tirsdag 01.11.05

Rart å notere 1 november når det er 28° i luften og 24° i vannet. For oss har det vært mer eller mindre samenhengende sommer siden vi dro hjemmefra 10 juli. I dag dro vi ut på sjøen igjen med Anne Johanne, Hans & co. Gikk for motor langs kysten til Puerto Mogan vest for Puerto Rico. Koselig by. La oss til på en ledig brygge og sendte en liten delegasjon for å kjøpe is. ÅB og jeg var igjen ombord. Da vi skulle dra ut igjen kom en veldig sint spanjol og mente vi måtte betale for å ligge i havnen. Vi spurte om det var vanlig å betale for et 3 kvarters opphold for å kjøpe is, men fant ingen forståelse. Først etter en intens konversasjon på radio med kontoret kunne vi dra avgårde. Vårt inntrykk av Puerto Mogan ble imidlertid litt farget av det uvennlige møtet med den marina ansatte. Vi dro utover i havet igjen på stadig jakt etter delfiner, men traff ingen denne gangen heller. Da vi ankret opp ved Anfi del Mar fikk vi til alles glede se en havskilpadde som svømte rundt i bukta. ÅB, ungene og jeg var invitert til middag i leiligheten til Goffa og Ragnhild. Det ble servert småmat med lefsekling. Det var deilig, og ganske eksotisk etter så lang tid hjemmefra.