SPONSORER

Loggen fra desember 2005

Nyttårsaften - Lørdag 31.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6313Nm.
Ingrid, Guri og jeg dro på oppdagelsesferd på en av de små øyene på Tobago Cays - Baradal. Vi så en del fugler, men fant ikke iguaner eller skilpadder. På vei tilbake til båten derimot, så vi en havskilpadde. Tilbake i båten ble det mer bading og soling. Spiste nyttårsmiddag i 18 tiden. Åse Britts pølsepasta. Suksess igjen. Her er vi 5 timer etter Norge så det ble kanonsalve fra Vanvaras hjemmelagde kanon kl. 19.00 til ære for venner og kjente hjemme. Det ble en del tekstmeldinger og telefonering. Klokken 00 ble det avfyrt en av forsvarets lysraketter. Også denne skaffet til veie av Jørgen i Vanvara. Hele Tobago Cays lå badet i lys i 30 sekunder. Champagnen ble sprettet og det nye året ønsket velkommen.

Fredag 30.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6313Nm.
Nok en dag der vannet var fokus for aktivitetene. Jeg ble med gutta i Blue Marlin på snorkeltur ute ved kanten av revet. Om mulig enda klarere vann og enda mer spennende ting å se på. Blant annet flere stor pinnsvinfisker. Vi klarte ikke å få dem til å blåse seg opp. Blå hadde tatt initiativet til sandslottbyggekonkurranse med kaffe og kaker for de voksne. Masse deilige hjemmelagde kaker og pannekaker ble servert. 3 lag hadde laget byggverk for vurdering. Alle lagene fikk rosende omtale av Eilif - skipper på Blå. Han er arkitekt og var derfor en selvskreven juryformann. Det endte med førstepris til alle ungene. En stor pose Twist på deling.

Torsdag 29.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6313Nm.
Vannet rundt båten vår er helt turkis og det føles som å ligge ankret opp i et basseng. Man klarer ikke å la være og hoppe i vannet. Mye bading hele dagen, og snorkling inne ved korallene. Tobago Cays er en ansamling av 5 små ubebodde øyer innenfor et stort hesteskoformet rev. Det er mange gode ankringsplasser der man ligger godt i le for bølger, men ikke for vinden. Det ser ut akkurat slik brosjyrene fremstiller det. Hvite strender med kokospalmer. Grønt og frodig. Klart vann i alle tenkelige sjateringer fra dyp blått til lyst grønt. Revet har et rikt dyreliv, og man kan betrakte det med enkelt snorkelutstyr. Flere norske båter kom etter i dag, og ligger på anker rundt omkring oss.

Onsdag 28.12.05

Bequia - Tobago Cays.
Distanse: 25Nm. Totalt 6313Nm.
Fylte vann, gikk på land og handlet og ryddet båten før vi reiste av gårde mot Tobago Cays i 13 tiden. Fin seilas med litt motorseiling på slutten. Var fremme i 17 tiden. Akkurat tidsnok til å finne en god ankerplass før solen gikk ned. Tobago Cays er et virkelig vakkert sted. Gunn Tove lagde deilig middag. Wok med reker.

Tirsdag 27.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6288Nm.
Snorkling, bading, bøker, prat, café latte og lunch på dekk. Guri & Ingrid ble med Veto og Noravind inn på stranden. Eiril i Veto hadde med vaffeljern og aggregat. Ingrid & Guri kunne fortelle at det ble suksess. Vi satt på første orkesterplass og overvar en regatta for hjemmelagde kokosnøtt seilbåter. Steelband inne på stranden var det også. Steinar fra Noravind tok meg med på et slag biljard på kafeen der steelbandet spilte. Gunn Tove og Margrete insisterte på at Åse Britt og jeg skulle få oss en kveld for oss selv, og vi spaserte over til Frindship Bay der det ligger et hyggelig strandhotell med en utmerket restaurant. Svensk eid og drevet. Åse Britt spiste dagens fisk og jeg spiste indrefilet. Noe av det bedre vi har smakt. Ungene hadde hatt kinokveld og fikk servert Margretes spaghetti.

2. juledag - Mandag 26.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6288Nm.
Bading og frokost. Dro inn på land i 11 tiden. Gunn Tove og Margrete leie sjåfør og fikk sightseeing rundt på øya. Vi dro sammen med flere andre nordmenn til Hope bay. En jomfruelig strand mot vest, med store bølger og masse kokospalmer. Traff en rastafari på stranden, som mer enn gjerne viste oss kokosnøttenes hemmeligheter. Alle koste seg med bading, drageflying og surfing. Så masse firfisler i hva jeg har fått høre er aolis familien. En slags liten iguan. Så også flere kolibrier og en stor landskilpadde. Spiste pizza på kvelden med Noravind og Veto før vi returnerte til båten. Filmkveld for jentene.

1. juledag - Søndag 25.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6288Nm.
Slappe av dag. Alle hadde fått snorkelsett og svømmeføtter til jul og dette måtte jo prøves. Det er en grunne like ved der vi ligger på svai og vi snorklet rundt og fikk se masse fargerik fisk, blekkspruter og hummer. Nesten som å svømme i et akvarium. Guri har fått bok om tropisk fisk av Margrete og det er allerede flere haker i boka. Solte oss, leste og løste sudoku før vi dro inn til land og på restaurant. Gunn Tove spanderte middag. Skikkelig engelsk julemiddag med skinke, kalkun og masse tilbehør.

Julaften - Lørdag 24.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6288Nm.
Dagen startet tidlig med muffins i ovnen. Guri har jo bursdag i dag. 11 år. Gratulerer! Frokost og presangåpning. Litt julebading. Opp til Mariann - Why Knot - på julegløgg. Alle skandinavene var samlet der. Etter julegløgg og lotteri til inntekt for et lokalt barnehjem, bar det ned på stranden og grillaften med mange av de samme skandinavene. Åse Britt, Gunn Tove og Margrete dro hjem med Ragna i 22 tiden. Jeg ble igjen med Guri og Ingrid. De hadde en fantastisk kveld sammen med masse andre barn. Fikk skyss tilbake med Noravind i 00.00 tiden. En veldig anderledes og veldig hyggelig julaften. Tusen takk for hyggelige og flotte presanger.

Torsdag 22.12.05 & Fredag 23.12.05

Martinique - Bequia.
Distanse: 98Nm. Totalt 6288Nm.
Proviantering, handling og lunch på kafe. Fikk en telefon fra lokalavisa Hallingdølen i dag. De ville gjerne lage en artikkel om turen vår, så jeg fikk sendt over en del bilder på mail. Fikk også oppdatert nettsidene før vi måtte returnere til båten for å seile mot Bequia. Fikk jolla på dekk og heiste seil. Avgang ca 17.00. Seilte inn i solnedgangen. Vi hadde lite bølger og lite vind i ly av øyene, mens det mellom dem var 15-25kn vind og en god del bølger. Var fremme i Admirality bay ca. 10.00 fredag morgen. Dagen gikk med til frokost, hilse på de andre nordmennene og mye bading. Ungene var borte hos Noravind. Gunn Tove Margrete og jeg gikk i land for å handle og sjekke inn. Ost og rødvin til middag. Vi måtte prøve julelyset og det lille juletreet med lys vi har kjøpt. Fikk lest litt etter at de andre hadde lagt seg.

Onsdag 21.12.05

Martinique - Martinique.
Distanse: 0Nm. Totalt 6190Nm.
Sløv formiddag med bading, leking og lesing. Dro inn med jolla for å spise lunch og juleshoppe litt. Kjørte unger og varer ut til båten. Åse Britt og jeg handlet mat og noen ting som vi ikke kunne ha jentene med på. I 18 tiden kom Margrethe og Gunn Tove. Vi så flyet deres komme inn for landing. Jeg hentet dem med jolla inne på bryggen. Hyggelig med besøk, og stor gjensynsglede. Det ble deilig wokmiddag og hvitvin.

Tirsdag 20.12.05

Martinique - Martinique.
Distanse: 0Nm. Totalt 6190Nm.
Sto opp i 7 tiden og spiste frokost. Dro på land i 9 tiden sammen med Trond i Coconut, og fikk sjekket inn hos chandleren. De har overtatt innsjekkingen fra tollkontoret. Mye enklere. Gikk videre til et taxfree provianteringsfirma og fikk betilt drikkevarer for levering ved brygga. Veldig mye greiere å bestille i store kvanta. Spiste lunch sammen med Collin, Camilla, Leslie og Trond. Trond og jeg fikk tatt imot varer på brygga mens mammaer og barn koste seg i parken. De lagde de flotteste byggverk av kvister og blader som de fant rundt omkring. Guri & Ingrid fikk byttet litt bøker og sagt ha det bra til Collin og Camilla før Coconut seilte av gårde inn i solnedgangen. På vei mot Antigua og julefeiring sammen med venner der. Vi skal være på Martinique til torsdag for å ta imot Margrethe og Gunn Tove. Venninde og søster av Åse Britt. De skal være med oss noen uker. Torsdag kveld setter vi kursen mot Bequia. Vi regner med å komme frem på dagen lille julaften. Julefeiring på Bequia, og gløgg hos Mariann er nesten obligatorisk dersom du er skandinav på seiltur i karibien.

Mandag 19.12.05

St. Lucia - Martinique.
Distanse: 34,1Nm. Totalt 6190Nm.
Morgen og formiddag gikk med til diverse fiksing og ordning. Utsjekk, oppdatering av nettside, betaling for marinaopphold, fylling av vann og diesel, etc. Kom oss ut av havnen ca. 14.30 og heiste seil 15.00 Det gikk fortere enn vi hadde trodd, og vi gjorde opp mot 8-9kn på slør i retning Fort de France på Martinique. Var fremme ca. 19.30 og fant Coconut for anker inne i bukten ved Fort St. Louis. La oss på svai rett bak dem og lagde deilig middag.

Søndag 18.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6155,9Nm.
Spaserte tur i dag. Ut mot Pidgeon Island på nordvestsiden av Rodney Bay. Spennende å spasere gjennom byen Groos Islet. Plankeskur, trehus, og moderne murhus i skjønn forening. Midt oppe i alt var det også en ganske flott katolsk kirke. Traff kjente på stranden ved Pidgeon Island - Steinar, Ida og Camilla. Badet vel og lenge før vi dro tilbake til Rodney bay hvor det var utekonsert og grillaften.

Lørdag 17.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6155,9Nm.
I dag var det premieutdeling. Mange morsomme og mange flotte priser. Det var nesten en premie til hver båt. Etter at handicap og motorbruk var medregnet kom vi på 7 plass av 20 båter i vår klasse. Sammenlagt i Cruising klassen ble vi nr. 45 av 160. Vi er veldig fornøyd, og synes vi har seilt rimelig fort. Alle ARC barna fikk diplom og medalje. Vi fikk også en liten ting fra Beneteau yachtclub.

Fredag 16.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6155,9Nm.
Sto opp med solen igjen. Vi hadde meldt oss på guidet mountainbiketur i dag, og overlot jentene til Sondre og Jack i Blue Marlin. Det ble en flott tur. Mange fine naturopplevelser, og deilig å bruke kroppen litt igjen. Rolf fra Sterna - dyrebutikkeier fra Bergen - var med på turen, og kunne fortelle mye spennende om planter og dyr. Fikk sett en kolibri, en av mange ting jeg har gledet meg til å se. Mens vi var på tur var ungene på christmasparty, og hadde hatt det utmerket. Bading i poolen i 2-3 timer gjorde at de nesten gikk i oppløsning. Dro sammen med Noravind og Blue Marlin på pizzarestaurant. Har begynt å bruke jolla som fremkomstmiddel. Noravind + mannskap var på rødvinsbesøk på kvelden.

Torsdag 15.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6155,9Nm.
Dagen gikk med til skolearbeid for Guri og Ingrid, og leking for Ragna. Jeg måtte konsentrere meg om kontorjobbting. Det var ganske uvant, men selv om vi er på tur er det ting som av og til må ordnes. Vi var tidlig i seng.

Onsdag 14.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6155,9Nm.
Åse Britt og jeg sto tidlig opp, og gikk for å kjøpe brød, drikke kaffe og spise sjokolade croissanter. Bakevarene hos den lokale caféen The Breadbasket er nemlig alldeles utmerket. Tok i mot den norske båten Sedna. De kom i 14 tiden, og vi hadde hatt kjæreste og familie av dem på besøk i forkant. Dro for å handle julegaver. På kvelden var det gardenparty. General Manager for Rodney Bay marina hadde åpnet hus og hage for ARC deltakere. Gratis mat og drikke, musikk og dans. Hyggelig fest, men barn blir trette, og vi var hjemme ca. kl. 23.00.

Tirsdag 13.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6155,9Nm.
Sto opp kl. 05.00 for å ønske Fatuhiwa og Sterna velkommen til Rodney Bay. De syntes nok det var stas å komme til land etter 23 døgn i sjøen. Vi var sikkert 20 nordmenn som ønsket dem velkommen. Resten av dagen ble ganske snudd på hodet av å stå opp så tidlig. Sovnet som en sten i 20 tiden på kvelden.

Mandag 12.12.05

Distanse: 0Nm. Totalt 6155,9Nm.
Skikkelig surredag. Jeg jobbet stort sett med nettsider hele dagen. Guri og Ingrid vasket dekket på båten, og fikk til og med i oppdrag å vaske båten ved siden av - Empire. Det ble litt feriepenger på dem. Spiste lunch på The Breadbasket. Ingrid og Guri var på besøk i Blue Marlin på kvelden og så på film. Loggbøkene er innlevert og skal bedømmes i konkurranse om beste loggbok.

Søndag 11.12.05

14°17´N 58°55´W - Rodney Bay, St. Lucia.
Distanse: 118,5Nm. ARC: 3030,3Nm. Totalt 6155,9Nm.
15-20kn vind og litt mindre bølger gjorde også denne dagen til en god dag på fjorden. Fikk landkjenning i 13 tiden UTC, og gikk over mål kl. 16.21.10 UTC. Sol og fint vær. Veldig rart å kjenne lukten av blomster og skog da vi kom i le av øya. Det luktet nesten som en god norsk sommerdag. Vi ble møtt av en hyggelig delegasjon fra ARC, med rompunch til voksne, brus til barn, fruktkurv og en rastamann med steeldrum. Deilig å ligge stille for første gang på 3 uker. Noravind kom inn et par timer etter oss. Vi gikk sammen på restaurant. Det ble ikke særlig sent. Alle var rimelig utslitt. Jeg la meg kl. 23.00 lokal tid og sov som en sten til 10.00 neste morgen. Vi hadde forresten en ny rekord på 24 timer seiling fra 12 i går til 12 i dag. 180,4nm. 7,52 knop i snitt. Vi er veldig fornøyd med å ha seilt over atlanteren så og si double handed. Det har også vært hyggelig med all responsen fra andre båter på akkurat det. Folk rundt omkring synes vi har vært tøffe som har seilt kun mamma og pappa med tre små barn. Da blir vi jo selvfølgelig stolte.

Lørdag 10.12.05

14°33´N 55°53´W - 14°17´N 58°55´W.
Distanse: 177,4Nm. ARC: 2911,7Nm. Totalt 6037,4Nm.
Nok en rekord på utseilt distanse. I går kveld roet sjøen seg litt, og den fortsatte å roe seg utover natten og dagen. Seilte med spridd genua og storseil i ±20kn vind fra ENE. Sol og fint vær bidro til å gi god stemning om bord. Ca. kl. 23.00 var det 130nm mil igjen til St. Lucia. Det tilsvarer avstanden fra Skagen til Oslo, men etter den distansen vi har tilbakelagt føles det nesten som vi er fremme. Regner med å gå i mål i 17-18 tiden i morgen, dersom vind og vær holder seg.

Fredag 09.12.05

14°46´N 53°01´W - 14°33´N 55°53´W.
Distanse: 166,7Nm. ARC: 2745,6Nm. Totalt 5860,0Nm.
I dag var sjøen så stor og rotete at vi ikke fikk utnyttet vinden på 30kn skikkelig. Vi seilte med kun genua. Det humpet og dumpet og sjøen brøt inn i styrbord skuteside med stor kraft et par ganger. Utover ettermiddagen/kvelden hjalp det litt på bølgeforholdene og vi heiste storseilet igjen. Hadde et par flotte timer rundt solnedgang hvor vi hadde snittfart på mellom 8 og 9 knop. Nesten en sammenhengende surf. Jentene klarer seg fint og koser seg i hverandres selskap. På morgenen samler de seg i en av kabinene med en maglight som de skrur toppen av slik at den ligner et stearinlys. Så har de adventstund og åpner julekalenderene sine. På kvelden hører de på et kapittel av julemysteriet. I dag lagde Åse Britt suksessretten sin. Grove spanske pølser og penne i tomat og løksaus. På tross av at kjøkkenet definitivt ikke sto stille

Torsdag 08.12.05

14°58´N 49°59´W - 14°46´N 53°01´W.
Distanse: 176,6Nm. ARC: 2567,6Nm. Totalt 5693,3Nm.
Ny 24 timers rekord. Vi holder tempoet opp for å komme fort frem. I dag blåste det 30 knop i lengre perioder, sjøen er stor og kommer fra minst 3 kanter. Det er så ille at autopiloten til tider ikke henger med. Det er vel så vanskelig å håndstyre, men det går fort. Klarvær på dagen, men squalls nå på natten.

Onsdag 07.12.05

15°11´N 47°00´W - 14°58´N 49°59´W.
Distanse: 173,1Nm. ARC: 2391,0Nm. Totalt 5520,2Nm.
Enda mer rotete sjø på 2-3m, vind fra NE på opp mot +25kn. Squalls i natt og i morges. Ellers sol og lettskyet. Åse Britt og jeg kjenner at det begynner å ta på og ikke få sove ordentlig. Båten hiver såpass mye på seg at søvnen ikke blir så bra. Matlaging byr også på større utfordringer i slikt vær. Fikk en sjø inn i cockpiten i dag, og særlig Ragna ble kliss våt. Hun tok det med godt humør, og lo godt av hele situasjonen. Dersom alt går etter planen skulle det være ca. 4 døgn til vi går i mål.

Tirsdag 06.12.05

15°23´N 44°00´W - 15°11´N 47°00´W.
Distanse: 173,9Nm. ARC: 2217,9Nm. Totalt 5347,1Nm.
Ny dag med veldig rotete sjø. Bølgene på 1,5-2,5m kommer fra alle kanter, og båten hopper og spretter. Det er ikke lett å lage mat under slike forhold. Hadde et par squalls i natt, men heldigvis var det det ikke så mye vind i dem. Vinden dreide litt mer mot nord i dag, til NE og økte på til ±20kn. Seilte bidevind og gjorde god fart. Etterhvert ble det sol og klar himmel i dag også. Ny rekord på antall mil i døgnet. Snittfart 7,25kn.

Mandag 05.12.05

15°29´N 41°08´W - 15°23´N 44°00´W.
Distanse: 165,9Nm. ARC: 2043,9Nm. Totalt 5173,2Nm.
ÅB og ungene hadde spist frokost da jeg sto opp kl. 10.00. 3 flyvefisk hadde endt sine dager på dekket i løpet av natten, og en hadde til og med vært oppe på biminitoppen. Også i dag seilte vi gennaker til solnedgang. Sol, blå himmel, 27°C i vannet, ENElig vind på 15-20kn. Bølgene er like rotete som tidligere. Kommer fra elle kanter og gir en ganske urolig seilas.

Søndag 04.12.05

15°38´N 38°34´W - 15°29´N 41°08´W.
Distanse: 149,1Nm. ARC: 1878,0Nm. Totalt 5007,3Nm.
Nok en dag med fin vind. Blåere himmel enn tidligere. Det skyldes nok høytrykket vest for oss. Seilte med gennaker fra morgenen av, og dro fra Stormsvalen og Blå. 12-18kn vind fra ENE, bølger 1-2m som ble litt større på ettermiddagen. Spiste marokkansk harera suppe og pannekaker til middag. Reduserte til spridd genua etter solnedgang.

Lørdag 03.12.05

15°47´N 36°07´W - 15°38´N 38°34´W.
Distanse: 142,0Nm. ARC: 1729,0Nm. Totalt 4858,2Nm.
Hadde det ikke vært for at jeg skriver loggbok ville jeg hatt problemer med å skille dagene fra hverandre. I to dager har de hatt systue ombord i Stormsvalen, og endelig har de fått reparert gennakeren de revnet for noen dager siden. Vi seilte derfor gennaker i dag, og det øker utseilt distanse betraktelig. Fin vind i dag. ENE 10-15kn. Kanskje litt lite til tider. Noen få byger med yr først på dagen, men hovedsaklig sol. Deilig temperatur. Vi er veldig fornøyd med solseilet over cockpiten. Tok gennakeren ned rett etter solnedgang, og satte spridd genua i stedet. Vi vil helst ikke bli overrasket av en squall om natten med gennaker oppe. Hørte på radioen i dag at Fatuhiwa hadde blitt truffet av en kraftig en, og det var ingen spøk.

Fredag 02.12.05

15°58´N 33°43´W - 15°47´N 36°07´W.
Distanse: 138,2Nm. ARC: 1586,9Nm. Totalt 4716,2Nm.
Fin seilas i dag. Sol og varmt, 15-20kn vind fra ENE. Men at sjøen blir så rotete når det blåser fra samme kant hele tiden, det skjønner jeg ikke. I dag var det halvveisfest. Vi og Blå spratt champagnen i det vi passerte 35°W kl. 13.00. Ca. 1500nm tilbakelagt og ca. 1500nm igjen. Åse Britt hadde bakt eplekake og ungene fikk barnechampagne. Riktig stas var det, og vi spilte marsjen vi fikk sendt fra Solfa i høst over VHF radioen. For øyeblikket seiler vi sammen med to andre norske båter - Blå og Stormsvalen. To Hanse 37DS. Det er utrolig hvor likt de 3 båtene våre går på lens. Vi kan seile en hel dag uten at det varierer mer enn en halv nautisk mil.

Torsdag 01.12.05

16°06´N 30°51´W - 15°58´N 33°43´W.
Distanse: 165,6Nm. ARC: 1448,8Nm. Totalt 4578,0Nm.
For ÅB og ungene startet dagen med åpning av julekalender. På kvelden ble det også første kapitel i Jostein Gaarders Julemysteriet. Flott seildag, og vi seiler stadig vekke lengre hvert døgn. Vi har kommet ordentlig inn i passaten. ENE 15-20kn. I dag var det litt mer skyer, men temperaturen er allikevel deilig. Sitter i T-skjorte om natten selv om det blåser godt. Havet holder 26°C. I dag var det vaskedag. Alle måtte sette seg på huk bak i cockpiten, og bademester Bergersen øste bøtte på bøtte med saltvann over en etter en. Til slutt ble det skylling med en skvett ferskvann til hver. Vi må rasjonere på det, og har brukt rundt en firedel av ferskvannet til nå.