SPONSORER

nks_logo mi_logo

Onsdag 31.08.05

44°37'N, 8°02'W - La Coruña. Distanse 85Nm. Totalt 1775Nm.
Og så var vi endelig over Biscaya. Vi føler oss litt tøffe nå. Har vært ute og seilt sammenhengende i 3 døgn og 6 timer - 445 nautiske mil. I natt ble det en god del mer vind enn de meldte 15-18 kn. Det blåste en periode godt over 30 kn. Det vil si stiv kuling. Vi fortsatte å gå for motor av komfort hensyn, men revet storseilet dobbelt. Endret også kursen mer mot øst, mot Cabo Ortega og en liten havn ved navn Carino som opsjon. Det hjalp godt mot slag i bølgene. Da vi nærmet oss land ble imidlertid været såpass mye roligere at vi valgte å fortsette langs kysten til La Coruña. Vel fremme ble det seilerprat og ankerdram sammen med Lille Blå. Utover ettermiddagen ble det innsjekking i havna og middag på restaurant. Ca. 23.00 kom Noravind inn fra Biscayaturen og vi hjalp dem på plass i brygga. Coconut hadde ridd av været og seilt lenger øst. De kommer muligens hit på fredag.
Været ble utover dagen ganske flott med sol, varmt vær og vind som roet seg og dreide mot vest.

Tirsdag 30.08.05

46°48'N, 7°35'W - 44°37'N, 8°02'W. Distanse 133Nm. Totalt 1690Nm.
Åse Britt tok vakten fra kl. 03.00 og satt til kl. 06.00. Da hadde jeg radiokontakt med de tre andre båtene og tok over vakten igjen. Nydelig soloppgang i Biscaya kl. 06.48. FArgen på vannet her må oppleves. Dyp blå farge som jeg ikke har sett andre steder. Vannet er også veldig klart. I går så Ingrid en rokke i det vi kjørte forbi den. Det virket som det var mere aktivitet av dyr i vannet inne på grunna. Nå er vi på store dyp 4-5000 m. Jeg så riktignok noen delfiner i dag morges. Det har vært god seiling hele dagen fram til ca. 15.00 Da løyet det og dreide mot SSW. Vi startet motoren og har tenkt å gå for motor frem til La Coruna eller til vinden dreier litt mer med. ÅB og jeg sover ikke så veldig godt på frivaktene, så det blir mye slumring på dekket og i cockpiten i løpet av dagen. Ungene sover godt, og i dag har de holdt på med skolearbeid. Guri har vært forkjølet og hadde omgangssyke, men ble veldig mye bedre i dag. Lille Blå og vi dro godt unna fra Noravind og Coconut i natt. De har også valgt en noe vestligere rute siden de vil gå til Bayona. Lille Blå og vi går mot La Coruna. Det begynner derfor å bli vanskelig med radiokontakt på VHF. Nå blåser det 18kn midt i mot, og vi dunker på for motor gjennom natten.

Mandag 29.08.05

48°58'N, 6°21'W - 46°48'N, 7°35'W. Distanse 143Nm. Totalt 1557Nm.
Jeg hadde vakt til 03.00. Da tok Åse Britt over. Kl. 05.00 kom hun og vekket meg igjen. Det var en stor flokk med delfiner som lekte rundt båten. Ungene og jeg satt oss til i forpiggen. Der er det et vindu som vender ned mot vannet. Selv om det var helt mørkt ute, så vi delfinene helt fint i det grønne lyset fra lanternen. Etter delfinshowet sov jeg videre til kl. 07.00 og tok over vakten igjen. Dagen begynte overskyet og vindstille. Det begynte å bli litt vind rundt 11 tiden, men først i 15 tiden ble det fart i sakene. Seilte gennaker til solnedgang og reduserte til genua og storseil. Delfinene var innom igjen på ettermiddagen til alles begeistring. De er bare utrolig flotte. Hver 6. time holder vi radiokontakt med de andre båtene. En trygg og god ordning. Lille Blå hadde en skummel opplevelse rett før det ble mørkt. De traff et dyr i vannet. Hval eller et eller annet stort. De så blod i kjølvannet etter båten. Selve dyret så de ikke men det kjentes godt at de traff. Nå er klokken 02.15 og månen kommer opp på en stjerneklar himmel. Det blåser ØNØ ca. 15 kn og vi gjør 6-8kn over grunn. Det føles som å fly gjennom mørket.

Søndag 28.08.05

Falmouth - 48°58'N, 6°21'W. Distanse 89Nm. Totalt 1414Nm.
Blå himmel og sol i dag, men tåkebanker ute i havet. Sto opp kl. 06.00UTC og fikk meg en dusj og frokost. Ordnet og fikset en del ting før vi kastet fortøyningene. Hadde blandt annet glemt å sjekke olje på en stund. Det gikk på nesten 1 liter. Bunkret diesel og satte nesen utover. Tåken lettet omtrent i det vi kom ut i åpent farvann. Passerte Lizzard point, og satte kursen mot et veipunkt vi hadde avtalt med de andre på forhånd. Fantastisk flott vær hele dagen, men nesten ikke vind. Det lille som var kom rett i mot, så det ble motor. Gunn Tove fikk æren av å innvie den nye satelittelefonen. Til middag ble det deilig kyllingwok og ris. Fint å kokkelere når det er så rolig. Vi har radiokontakt med de 3 andre båtene vi seiler sammen med hver 6 time. I Hurra! er det jeg som har første vakten i dag. Fra 22.00 til 03.00. Nå er klokken 02.00 og det er en fantastisk stjernehimmel, og morild i vannet. Kan se små fisk og andre kryp som lager grønne striper i det de skvetter av gårde når vi kommer for nær. Nå kommer også månen opp. Dyp rød.

Lørdag 27.08.05

Falmouth - Falmouth. Distanse 0Nm. Totalt 1325Nm.
Regn til å begynne med i dag også, men det bedret seg og nå på kvelden er det riktig fint. Det har blåst sønnavind hele dagen. Vi har bestemt oss for å starte på turen over Biscaya i morgen tidlig kl. 08.00 Vi har fått ordnet alt vi kan komme på og i morgen tidlig er det bare å fylle diesel og reise. I dag morges hadde vi besøk av en proff rigger og alt mulig mann. Han hadde laget en brakett for ny topplanterne med LED dioder og lavt strømforbruk. Han monterte den for oss også. Til en pris en hvilken som helst norsk håndverker ville ledd av. Fikk også Satelittelefonen i dag. Dersom dere vil ringe oss er det bare å kikke på ta kontakt sidene for nummeret. Men husk at det koster ca. kr. 10 per minutt. Det vil etterhvert også være mulig å sende gratis tekstmeldinger til oss. Følg med. Akkurat nå sitter jeg midt i hovedgaten i Falmouth. Mye ståk rundt så jeg får gjøre meg ferdig.

Fredag 26.08.05

Falmouth - Falmouth. Distanse 0Nm. Totalt 1325Nm.
Klikker du på det lille bildet ser du en utskrift av lav og høytrykk. En typisk værfax fra 0600 i dag. Lastet ned gjennom kortbølgeradioen ombord. Eller SSB radioen som den kalles. Etter frokost ble det nok en dag med ordning og fiksing. Har fått klarhet i at jeg får tilbake den engelske momsen på Satelittelefonen. ÅB og jeg var og handlet på supermarkedet. Vi bunkrer for 7 dager, selv om det ikke tar mer enn 4 over Biscaya. Skikkelig handlevogn med kjempetopp. Kr 1.600 for hele lasset var faktisk overraksende lite. I morgen kommer masterigging ekspert Colin på besøk for å tilpasse et beslag til ny topplanterne på Hurra. Dansk LED teknologi trekker kun 10% av det de vanlige lanternene gjør. På skippermøte på nærmeste pub ble vi enige om avgang søndag, med mindre det skulle bli store forandringer i værmønsteret. i går kom en ny båt skjenende inn i havna her Sesam fra Bergen hadde ridd storm fra Cork i Irland til Falmouth i tre dager. Godt med havn. Nå er vi fem båter som venter på å gå Biscaya.
Grått vær med regnbyger ble fint etterhvert. Skiftende vind.

Torsdag 25.08.05

Falmouth - Falmouth. Distanse 0Nm. Totalt 1325Nm.
Bedre vær i dag. Mye vind fra vest. 20-30kn. Dagen gikk med til fiksing ordning og handling. Fikk bl. annet kjøpt satelittelefon. Fikk ikke tak i noen i Norge, men her i Falmouth kunne de hjelpe meg. Skal komme tilbake med nummer når dette er klart. Geir og jeg var og besøkte Coconut og Noravind. Vi pratet en del om vind og vær. Tilbake i The Yacht Haven ble det deilig kyllingmiddag og lang prat utover kvelden ombord i Lille Blå før vi satte punktum.

Onsdag 24.08.05

Falmouth - Falmouth. Distanse 0Nm. Totalt 1325Nm.
Gråvær, yr, vind og veldig fuktig luft i dag. Ikke så lett å krype ut av dyna da. Glad vi har varmeapparat i båten. Det har vi forøvrig brukt mye i sommer. Det har vært mye kaldt. I går kveld ble vi enige om å gå på sjøfartsmuseet. Var der i 12.15 tiden. Virkelig flott museum med mye å gjøre for barn og unge. Voksne og forresten. Café latte, kaker og is på café etterpå. Ungene hadde kinokveld i båten, mens ÅB og jeg gikk på pub sammen med Marie og Geir.
Været begynte tungt og vått, men bedret seg utover dagen. Skiftende vind.

Mandag 22.08.05 og Tirsdag 23.08.05

Poole - Falmouth. Distanse 140Nm. Totalt 1325Nm.
Ruskevær i Poole. Vurderte været sammen med Geir i Lille Blå, og fant ut at vi fikk dra videre. Det var ventet oppklarning og mindre vind utover dagen. Det var riktignok en del ting som måtte ordnes først. Frokost, dusj, handling, oppdatering av nettsider, og sist men ikke minst bunkring av vann og diesel. Dro ut i havet ca 14.00 og heiste seil. Det har akkurat vært nymåne og det er den kraftigste springfloen for i år. Vi seilte sydvestover med 7kn hastighet i vannet. Over grunn derimot gjorde vi tidvis opp mot 12 kn. Vi passerte tett innpå flere steder der strømmen lager kaos i sjøen. Det bør unngås. Veldig ubehagelig. Det blåste NW 15-20kn, og vi gjorde god fart under seil. Mot leggetid for barn i 21.30 tiden startet vi motor. All den kule elektronikken ombord suger mye strøm. Vi er nødt til å lade hver 5-7 time når vi bruker autopilot og har alle instrumentene gående sammen med macen på kartbordet. Kjøleskapet tar også sitt. Jeg hadde vakt fra 22 til 02, mens ÅB tok vakta fra 02-06. Det klarnet opp i løpet av ettermiddagen og vi hadde flott månelys hele natten til solen stod opp. Kom frem til Falmouth ca. 12.30. Veldig hyggelig havn. Lille blå og Hurra ble invitert til middag hos Noravind og Coconut som allerede lå på en marina litt opp i elven. 9 barn i Noravind og 8 voksne i Coconut. Deilig mat og skikkelig champagne som aperitif. Veldig hyggelig velkomst for slitne seilere. Nå er vi 4 norske båter som venter på å sette over Biscaya.
Mandag startet overskyet, men solen kom etterhvert.
Mye vind fra N til W 15-30kn.

Søndag 21.08.05

Brighton - Poole. Distanse 81Nm. Totalt 1185Nm.
Det ble en kort natts søvn i Brighton. Sto opp kl. 06:30 for å dra videre. Det vi ikke hadde tenkt på var at det var laveste lavvann, så vi måtte vente en halvtime/time til vi kom ut av havnen. Særlig Lille Blå - en First 405 med kjøldybde på 2,12 buttet mot i gjørmebunnen. Da vi til slutt kom ut av havna ble det flott seilas i et par timer før det løyet og spisset seg til. Skydekket forsvant og vi fikk nydelig sol, men samtidig kraftig vestavind midt i mot. Gikk derfor for motor. Innenfor Isle of Wight og gjennom the Solent. Seilsportens vugge. Det krydde av seilbåter og vi så flere regattaer. To Americas cup båter seilte også forbi oss. Det var skikkelig strøm til vår fordel og vi gjorde 9-11kn gjennom the Solent. Kom til the Needles channel. Det beryktede utløpet av the Solent mot vest. Siden det blåste ganske kraftig fra vest, og strømmen var kraftig mot vest, fikk vi en smak på hvordan det kan koke i sjøen der. Var fremme i Poole kl. 19.30 og kjøpte fish n´chips på brygga. Fire jenter koste seg nede i Hurra, mens vi litt større satt og pratet i cockpiten. I seng 00.00
Dagen startet med gråvær, men etter et par timer klarnet det opp og ble alldeles nydelig. Blåste N ±10kn til å begynne med, men løyet og dreide på W og til tider blåste det 25-30kn.

Lørdag 20.08.05

Dover - Brighton. Distanse 66Nm. Totalt 1104Nm.Sto opp til gråvær. Spiste frokost og gjorde klar for avreise. På vei inn på brygga så jeg at det var folk i den norske båten vi hadde observert litt lenger inn på brygga dagen før. Det viste seg å være en familie på fire fra Hommersåk i Rogaland. Maria(Mia), Åse, Marie og Geir. De var som oss på vei sydover, og hadde lyst til å hive seg på da de hørte at det lå ytterligere to norske båter i Fallmouth. Lille blå og Hurra! dro derfor fra Dover i 13 tiden og satte kurs for Brighton. Det ble flott seilas i god vind og underveis lagde jentene i fellesskap deilig grønnsakssuppe. Det er ikke bare Dover som har klipper. Flotte klipper og fyr i solnedgang ved Beachy head, og nydelig måne bak lette skyer i det vi ankom Brighton kl. 23.30. Satte oss til å planlegge neste dag over en ankerdram sammen med Lille blå. Ble enige om tidlig avreise og Poole Harbour som mål.
Stort sett overskyet, men gløtt av sol. 15-20kn N.

Fredag 19.08.05

Dover - Dover. Distanse 0Nm. Totalt 1038Nm.
Våknet til gråvær med kjøligere luft i dag. Vi valgte å gå oss en tur opp til Dover Castle. Det er et av de best bevarte slottene i England, og et av de største. Vi angret ikke på det valget. Utrolig mye spennende å se på. Det gamle romerske fyrtårnet, slottet, borgen og militær anlegget i fjellet har en intens historie å se tilbake på. Helt fra 100 år etter kristus da romerne bygde fyrtårnet, til 1960 tallet da admiralitetet hadde sitt hovedkvarter her under den kalde krigen. Sistnevnte hovedkvarter er så ferskt at det foreløpig ikke er frigitt for publikum. Guidene kunne imidlertid forsikre oss om at alt var godt bevart for ettertiden. Mange steder var det brukt flotte audiovisuelle virkemidler. Fra lyden av en nedskutt engelsk pilot i lasarettet til forberedelsene til Henrik VIIIs besøk på slottet. Ungene har blitt veldig flinke til å gå turer, og selv Ragna på 4 gikk rundt på egne ben for det aller meste. Det ble kun noen korte turer opp på skuldrene til mamma eller pappa.
Overskyet hele dagen med yr og regn utover ettermiddagen. 15-20kn NW.

Torsdag 18.08.05

Nieuwpoort - Dover. Distanse 58Nm. Totalt 1038Nm.
ÅB og jeg spaserte inn til sentrum av Nieuwpoort i ni tiden. Fikk handlet det nødvendigste og fant oss et trådløst nettverk som ikke var passordbeskyttet. Sto ute på gaten og fikk lest mail og oppdatert nettsidene. Tilbake i båten ble det en kjapp dusj og frokost mens vi seilte ut leden til Nordsjøen. Vi motorseilte litt til å begynne med. Vinden kom seg og vi heiste gennaker midtveis mellom Nieuwpoort og Dunkerque. Holdt gennaker i flere timer, men vinden spisset og vi måtte ty til genuaen. Til slutt løyet vinden helt og det ble motor de siste to timene til Dover. Når du skal inn til Dover er det skikkelige rutiner. Du må kalle opp havnemyndighetene på VHF74, for å få tillatelse til å fortsette inn i havnen.
Sol fra skyfri himmel hele dagen. Like disig som i går. NW til N 10-15kn. Flott med "the sunset over the white cliffs of Dover".

Onsdag 17.08.05

Veere - via Breskens - Nieuwpoort. Distanse 53Nm. Totalt 980Nm.
I går la vi oss utenpå en engelsk tomaster full av ungdommer som hadde deltatt i Tall ships race. Gjengen skulle hjem til London og ville reise tidlig. Vi gjorde som dem og sto opp 06.00. Avreise 06.30. Havnevakten så vi aldri noe til, så det ble gratis overnatting. Gikk siste bit av kanalen til Vlissingen, og kom oss ut i salt vann. Over bukta la vi oss til i Breskens etter anbefaling fra Clemens. Her ventet vi fra 10 til 13 på at tidevannsstrømmen skulle bli til vår fordel. Tiden gikk med til mekking og rengjøring. 13.30 kom vi oss av gårde og satte seil. Ny Gennaker og storseil. Flott seilas hele dagen. 12,5 - 17,5 kn vind fra NNØ. Flott vær med sol fra skyfri himmel. Vi kunne høre Nederlenderne hyle og skrike og hoie inne på strendene mens vi seilte sydvestover. Var fremme i Nieuwpoort kl. 19.30 Sammenlignet med Veere var ikke Nieuwpoort særlig hyggelig, men pytt. Vi hadde hatt en flott dag på sjøen og skulle tidlig videre.

Tirsdag 16.08.05 - Åse Britt har bursdag i dag!

Dordrecht - Veere. Distanse 55Nm. Totalt 927Nm.
Gratulerer med dagen Åse Britt. Sto litt tidligere opp enn vanlig og fikk meg en dusj. ÅB er jo A menneske. Gikk til nærmeste bakeri og handlet godsaker til frokost og lunch. Frokost ble inntatt i cockpiten, for første gang på lenge. Åse Britt må ha vært veldig snill året som gikk. Flott vær hele dagen. Etter frokost ble det handletur. ÅB fikk ny shorts og 2 nye T-skjorter. Guri fikk endelig kjøpt seg iPod mini, som hun har ønsket seg så lenge. Grønn. Jernbanebroen syd for Dordrecht åpner presis 13:17 og vil du rekke det må du være ute i tide. Det ble mer kanaltur. Fra Dordrecht var det litt større dimensjoner på kanalene, med mye innlandshav og temmet saltvann med tidevannsforskjell. Dagen forløp med mye café latte, kaker, hjelpsomme barn og hjelpsom kjærste som vartet opp så godt som mulig. ÅB laget selv deilig Lasagne med brød og salat til middag. Siste sluse - Zandkreeksluis te Kats - førte inn i et oppdemmet hav/kanal landskap uten tidevann. Klokken 21.30 seilte vi inn til en liten by ved navn Veere, rett før nest siste sluse. Dette var noe av det hyggeligste vi har sett på hele turen. Gikk tur i byen etter at ungene hadde lagt seg. En av de to flotte kirkene var påbegynt på 1200 tallet, og hadde typiske nederlandske utsmykninger. Etter turen tok vi oss en øl i den lokale båtforeningens bar. Traff en hyggelig lokal seiler - Clemens - som kunne fortelle oss alt vi trengte å vite om neste dags seilas.
Flott vær hele dagen, skiftende bris, men stort sett vindstille.

Mandag 15.08.05

Amsterdam - Dordrecht. Distanse 43Nm. Totalt 872Nm.
Sto opp kl. 01.30, og fikk oss umiddelbart en café latte. Det ble selvfølgelig ikke noen broåpning før 02.15. Da kom konvoyen som hadde gått gjennom Amsterdam fra sydsiden. Minst 25 båter. Blant annet en flott tremaster på vei til Sail 2005 i Amsterdam. En mengde broer ble forsert før Amsterdam var passert. Det bar videre ut på bondelandet og gjennom småbyer der vi bokstavelig talt seilte gjennom hagene til folk. Kom til Dordrecht kl 14.30 og valgte å overnatte. ÅB og jeg var ganske slitne. Fin gjestehavn med hyggelig og effektiv havnevakt. Flott by å spasere i. ÅB la seg tidlig. Forkjølet. Ingid og Guri holdt på med presanger og kort til kl. 10.00
Været var kjølig hele dagen med mye skyer utover ettermiddagen. NW vind ±15kn.

Søndag 14.08.05

Ijmuiden - Amsterdam. Distanse 15Nm. Totalt 829Nm. Sto opp til godvær i Ijmuiden. Det varte imidlertid ikke lenge. Da vi kastet loss og hadde bunkret for å dra inn til Amsterdam sentrum kom bygene.
- Vi trodde egentlig det var slutt på å treffe norske båter som ikke vi visste om, men tok grundig feil. Det lå 3 andre norske båter i Ijmuiden natt til i dag. En med gutter på tur, en med tilbakevendende jordomseilere, og en med en familie fra Drøbak på vei hjem med nyinnkjøpt båt. Emil (4) ombord hos Nina & Olaf fra Drøbak, ble kompis med jentene våre. Fisking og herjing på brygga til sen kveld i går. For første gang falt Ingrid i vannet og kom slukøret tilbake til båten. -
Kanalen inn til Amsterdam var fasinerende. Industri, bebyggelse og jorder i skjønn forening. Kom til Sixhaven ca 18.00, men der var det helt propp fullt. Bokstavelig talt. Vi kunne få ligge der, men vi hadde blitt korken i flasken og måtte eventuelt dratt ut først neste morgen. Dro istedet over kanalen til innsjekkingsbryggen for Stående mast kanalene sydover. Etter innsjekk gikk turen inn til Amsterdam sentrum og deilig middag på restaurant. Fikk oss en liten spasertur før vi dro tilbake til båten kl. 22.00. Da åpnet nemlig den første broen inn i kanalene. Etter den første broen må man vente til kl. 01.30 før neste bro åpner. La oss til langs kanalen med bolighus, parkerte biler og trikk som nærmeste naboer. Når nærmeste tre svaiet i vinden traff det akterstaget.
Været bedret seg noe før kvelden. Det blåste godt fra WNW, og siste regnbyge jeg resgistrerte var kl. 21.30.

Fredag 12.08.05 og Lørdag 13.08.05

Helgoland - Ijmuiden. Distanse 180Nm. Totalt 814Nm. Endelig var været såpass at vi kunne reise fra Helgoland. Flott sted å være, men det får være måte på... - Ut av havna 11.45 etter å ha bunkret opp. Gikk for motor, dobbelt revet storseil og full 3. genua. Motorseilte et par timer til å begynne med. Mye motsjø og spiss vindvinkel fordi vi dro ut før strømmen snudde. Det var også greit å få ladet batteriene siden vi ikke hadde hatt landstrøm. Etterhvert rommet vinden litt og strømmen ble til vår fordel. Stoppet motoren og hadde flott seilas hele dagen til ca. 21.00 og ungene skulle legge seg. Det ble mye krenging, og ungene havnet helt hulter til bulter i sengene sin. Tok derfor ned genuaen og startet motoren. Motorseiling hele natten. Vinden dreide selvfølgelig samtidig med oss rundt kanten av Nederland, og vi fikk aldri noen større vinkel enn 45° mot vinden. Det ble SW med opp mot 30 kn i kastene lørdag ettermiddag. Ijmuiden er havneby for Amsterdam og starten på Nordsee kanal som forbinder Ijselmeer og Nordsjøen. 15Nm inn kanalen mot øst og du er så godt som midt i Amsterdam sentrum. Vi valgte å ligge i Ijmuiden og ta bussen inn til byen neste dag. Været på turen var stort sett bra, men med noen regnbyger. 15-25kn vind som startet på NW og endte på SW.

Torsdag 11.08.05

Helgoland - Helgoland. Distanse 0Nm. Totalt 634Nm. Alle båtene ligger fortsatt. De fleste sier de vil dra på lørdag, men vi er i ferd med å bli sprø. Hvor tar de alt det dårlige været fra? En og annen tøffing med virkelig stor båt har våget seg ut hver gang det har vært høyvann. Det vi nå ikke kan om Helgoland er ikke værd å vite. I dag gikk vi på museet, akvariet og på trampolineparken. Deilig middag med grønn pasta, vår egen spesielle carbonara saus og salat. - deilig. Det er spådd noe bedring i været fra i morgen. Om ikke det er nok skal vi undersøke om det går en kanal fra elven Jade til Elven Ems med muligheter for oppreist mast og 2 meter dybde. Litt lettere vær i dag, men vinden gav seg ikke. WNW 20-30kn.

Onsdag 10.08.05

Helgoland - Helgoland. Distanse 0Nm. Totalt 634Nm. Landligge. Samme gråværet og enda mer vind. Vi er vel i ferd med å bli litt pysete her vi ligger, men det er ikke mange andre som drar ut heller. Også her var det koner som tok fergen eller flyet hjem, og så fikk mannen ordne opp med båten. Mer spasering. Ungene er sannsynligvis like godt kjent på Helgoland nå som hjemme. Oppdatering av nettsider og lat lunch på gatekjøkken. Ingrid og jeg gikk tur til fugleklippene på nordsiden. Det betyr rundt øya. Ingrid synes det er veldig stas med fugler. Til sengs nokså tidlig. Ruskevær med hyppige regnbyger. WNW 25-30kn. Kast opptil 40kn.

Tirsdag 09.08.05

Helgoland - Helgoland. Distanse 0Nm. Totalt 634Nm. I dag var det skikkelig grisevær. Masse regn og ditto vind. Blir liggende enda en dag. Ringte pappa og gratulerte med dagen. Der hjemme var det selvfølgelig vindstille og strålende sol. Dagen gikk med til å skrive kort, lese, skrive turbrev og spille spill. Gikk en tur rundt øya utpå ettermiddagen, etter en kaffe og kake stopp inne i byen. Tok med Guri og Ingrid til fuglefjellene. Skikkelig ruskevær gjorde at vi nesten blåste bort ute på klippene. Guri og Ingrid syntes det var veldig stas. Tilbake i båten ble det deilig spaghetti middag med cola til barn og rødvin til voksne. Må kose seg litt i det dårlige været.

Mandag 08.08.05

Helgoland - Helgoland. Distanse 0Nm. Totalt 634Nm. Sto opp til ganske fint vær og fikk oss frokost i cockpiten. Det begynner å bli langt mellom utendørs frokostene. Tok på gensere og la ut på tur på Helgoland. Helgoland må ha sett ut som et eneste stort hangarskip under 2. verdenskrig. Det er rester av betong og stål overalt, på tross av at engelskmennene brukte 6500 tonn sprengstoff i et forsøk på å blåse hele øya til himmels. Det er ikke lett å finne ut så mye om siste krig. Tyskerne tar sterkt avstand fra det som skjedde, og vil helst ikke snakke om det. Helgoland har en flott atmosfære over seg. Litt av samme følelsen jeg fikk på Svalbard. Isolert men hyggelig. Taxfree sone er det også, med et stort antall butikker overalt. Vi har vært ganske moderate i våre innkjøp, men noe ble det. På kvelden ville ungene spille og lese i båten, og ÅB og jeg fikk oss en fin spasertur rundt hele øya. Fantastisk flotte fuglefjell på nordvestsiden. Dit må vi ta med ungene i morgen. Med kikkert.

Søndag 07.08.05

Cuxhaven - Helgoland. Distanse 38Nm. Totalt 634Nm. Var oppe klokken 05.00 for å se an været. Det var ikke videre fristende, og få andre båter gikk ut. Vi la oss under fjær i stedet. Opp igjen kl. 09.30. Vi spiste skikkelig frokost kl. 05.00 med te og alt, men det ble ingen seiling. Stemningen i Cuxhaven var spesiell. Flere av båteierene reiste hjem og la båten igjen, for å hente den senere. Vi dro ut kl. 16.00 på høyvann og gikk for motor til Helgoland. Hadde følge med en Belgisk båt ut Die Elbe, men de dro videre mot hjemlige trakter, mens vi satte kurs NW mot Helgoland. Skikkelig stampetur, men med god snittfart takket være strømmen. Motor hele veien. På vei ut Die Elbe så vi litt av den spesielle merkingen de har på ledene som tørrlegges ved lavvann. Et sinnrikt system med busker som peker opp eller ned. Kom til Helgoland 21:20. Yatzy med ungene nede før legging. Prating med Tyskerne i båten ved siden av til langt på natt.

Lørdag 06.08.05

Cuxhaven - Cuxhaven. Distanse 0Nm. Totalt 596Nm. Leste i Reeds Nautical Almanac i dag at i Tyskland har de en regel som håndheves strengt. Den går ut på at alle seilbåter som motorseiler må heise en svart oppned kjegle i riggen. Dersom man unnlater å heise kjeglen vanker det bøter. Det var nok grunnen til politibåten i går. Valgte å bli i Cuxhaven, og gikk tur i byen, spiste på restaurant og pratet med vår Engelske nabobåt. Det ble mye prat om strøm, tidevann, tidssoner og tidevannstabeller. ÅB og jeg ble enige om å stå opp ved høyvann kl. 05.00 for å se an været og muligheten for å sette av gårde mot Helgoland. Været var mye byger og regn og WNW 20-25kn.

Fredag 05.08.05

Brunsbüttel - Cuxhaven. Distanse 8Nm. Totalt 596Nm. Sto opp til nok en dag med gråvær og regn i luften. Gikk og handlet mat i Brunsbüttel. Ingrid fikk også byttet gavekortene sine i skikkelige varer. Stort smil og fornøyd Ingrid. Tilbake i båten så vi at det begynte å samle seg seilbåter ved sluseåpningen. Vi kastet derfor loss raskt, og var ved slusen kl. 14.30. Av en eller annen grunn ble vi liggende 3 kvarter i slusen før vi slapp ut. Ute i Die Elbe hadde vi fortsatt ca 1,5 kn strøm i mot. Alle satte seil og vi kunne ikke være dårligere. Hadde fin seilas en kort periode før vinden kom midt imot og øket til 35kn i kastene. Ned med seil og motor videre. En politibåt fulgte etter oss en periode før vi fikk ned seilene. Etterhvert som tidevannet snudde gjorde vi 10kn over grunn. Da går det unna. Vel fortøyd i Cuxhaven ble det middag med diverse tyske pølser, potetstappe og salat. Deilig.

Torsdag 04.08.05 - Ingrid 9 år i dag!

Kiel/Holtenau - Brunsbüttel. Distanse 54Nm. Totalt 588Nm. Ble vekket av havnevakten kl. 07.00. Tysk presisjon. Ingrid hadde 9 års bursdag og ÅB lagde nybakte muffins til frokost. En ikke så sunn, men veldig hyggelig familieting. Presang seremoni ble også avholdt. Alle jentene ville ha skjørt og kjoler på siden det var bursdag. La ut fra havna kl. 09.30 for å fylle diesel. Slusene åpnet kl. 10.00. Ble praiet av en åpen trebåt med 8 hyggelige tyske ungdommer fra Hamburg som ønsket seg slep gjennom Kiel kanalen. Vi kunne ikke si nei og slepte dem etter oss hele veien. Underveis ble det servering av egg og bacon, godterier, og pannekaker etter ønske fra Ingrid. Stekte opp 8 pannekaker som vi serverte ungdommene i båten bak. Stor jubel og "Hurra!" rop. Kom til Brunsbüttel ca. 20.30 og ble overrakt en flaske rom og flere "Hurra!" rop som takk for slepet. Litt lesing for ungene og så rett i seng. Vi lå midt mellom en nederlandsk og en tysk båt som vi pratet en del med om den videre ferden. Været var typisk bygevær med sol og regn om hverandre og kraftig W vind 20-25Kn. Kjølig.

Tirsdag 02.08.05 - Onsdag 03.08.05

Skovshoved - Kiel. Distanse 155Nm. Totalt 534Nm. Tirsdagen var nok en dag med gråvær. Etter dusj i land og frokost gikk hele formiddagen og en del av ettermiddagen med til å skaffe nye gassflasker. Tror undertegnede gikk 1,5 mil tilsammen. Fikk omsider satt seil og lagt av gårde. Flott seilevær. Seilte leden sydover og fikk oss vår første nattseilas med vaktskifte. Ungene la seg mellom 21 og 23 og sov godt selv om vi etterhvert startet motoren. Nydelig natt med flott stjernehimmel. Hele onsdagen gikk vi for motor. Vindstille og pent vær var velkomment. Ungene fant seg godt tilrette og lekte med lego, rollespill og leste. Kom frem til Kiel ca. 19.00 og la oss til i gjestehavnen like ved slusene. Spasertur på land og forberedelser til bursdagsfeiring sto på agendaen. Været var fint helt til vi kom til Kiel. Regnbyger etter ankomst. Fint vær onsdag, med lite til ingen vind, men god sydvest siste biten inn Kiel fjorden.

Mandag 01.08.05

Skovshoved - Skovshoved (København). Distanse 0Nm. Totalt 379Nm. Sto opp til blå himmel og sol. Griseværet fra i natt hadde gitt seg. Spiste enkel frokost og tok bussen inn til Experimentarium. Et flott opplevelsessenter med mye spennende for hele familien. Spiste lunch der, og før vi visste ordet av det var klokken blitt 17.00 og Experimentarium stengte. Tok buss videre inn mot sentrum av København for å finne en forretning som kunne hjelpe oss med gassopplegget, men fant den ikke. Derimot fant vi en Statoil stasjon som viste seg å ha akkurat samme gassflasker som de vi har i Norge. Ofte er løsningen nærmere enn man tror. Dro inn til Nyhavn - lang spasertur - og spiste deilig middag på Italiensk restaurant. Kom oss tilbake til båten etter mye metro, buss og spasering. Veldig slitne og veldig fornøyde barn sovnet på et blunk. Været var stort sett fint hele dagen med noen lette byger. SW vind 5-10Kn det vi kunne observere.